jak se fotografují kameny

4. března 2009 v 21:38 | IK |  ČLÁNKY DOPROVODNÉ

Povrch těchto neobvyklých a tajemných kamenů je specifický, zejména za různých klimatických a světelných podmínek.

Jiný je v zimě, jiný na jaře, nebo v létě, kdy jsou mechy na jejich povrchu vyschlé a šedivé a zcela jiný v podzimních plískanicích, kdy mechový porost nasákne vodou a kameny jsou pokryty zářivým zeleným kobercem. Je třeba dát pozor na světlo a vyvarovat se fotografování za slunného dne, kdy slunce otvory v korunách stromů, promítá na povrch kamenů nepěkné svítící skvrny, které vadí jak v klasické stříbrné fotogafii na film, tím více pak, použijeme li digitální přístroj. Nejlepší podmínky jsou tehdy, když je zamračeno a světlo v lese je vyrovnané. Je-li povrch kamenů mokrý od deště, mlha a pozadí navíc zamžené, vynikne dokonale struktura kamene v popředí . Je dobré, když pro zdůraznění perspektivy zachytíme v popředí nějaký objekt. Buď kámen, větev nebo část půdy. Nebojme se přiložit aparát až k zemi. V lese, hlavně je li pošmourno, je velmi málo světla. Zpravidla bude nutno použít stativ. Málokterá moje fotografie, která, alespoň technicky, za něco stojí, vznikla bez stativu. Stativ dá pocit jistoty a poskytne čas na práci s hloubkou ostrosti a s prioritou clony a určit, co má být ostré a co nikoliv. Všimněte si, jak se mění obraz, fotografujete li za různých ohnisek objektivu. Je to o perspektivě a hloubce ostrosti. Naučte se předat divákovi přesně ten dojem, který vidíte Vy a který Vás oslovil, když se lesní kamenný monument vynořil ze zeleného houští.

Pokud to dokážete, nemusíte se víc učit. Pak je to fotografie.

Nefotografujte ihned to, co vidíte. Zkuste objekt obejít, zamyslete se nad vztahem kamene k okolí. Je to vrcholová skála? Je to objekt, který je zajímavý svým tvarem? Dejte pozor na pozadí scény. Zkuste vyloučit přebytečné kmeny stromů, které vadí v kompozici. A hlavně, poté co vyfotografujete scénu, honem honem, abych to už měl, postůjte, prohlédněte si objekt podrobněji a zkuste jít blíž. Hledejte detail. A hlavně fotografujte. Doma na obrazovce pak budete mít dost času se zamyslet a vybrat ten nejlepší snímek. Nebojte se řezat a řezat. Odstraňte z fotografie vše, co je rušivé. Hodně pomůže previzualizace (představte si v mysli, jak by měla fotografie vypadat). Určete to, co má fotografie znázorňovat a definujte si její název. Pak se mu pokuste fotografii přizpůsobit. Snažte se do fotografie zamontovat svůj způsob vidění, ale nepřežeňte to. Originalita za každou cenu může být kýč. Fotografie by neměla být ve stylu "tak to tam vypadalo".

Při zoomování snímkem v počítači, možná objevíte nádherné detaily, které při vlastním fotografování nebyly patrné. Unikly Vám, to by se příště nemělo stát. Malý výřez z velkého obrázku není ono. Dívejte se kolem sebe stále přes čočku svého aparátu a hledejte, hledejte nové výrazy, nové vlastní kompozice. Budete li to dělat dostatečně dlouho a s láskou, nastane situace, kdy už nebudete muset řezat vůbec. A o to jde.

Moje fotografie kamenů si nekladou za cíl být uměleckými díly. Chtěly by být hlavně a především dokumentem, popisujícím, co vše lze v hlubokých lesích České Kanady nalézt. Balvany jsou mnohdy dobře ukryty a objevit je není snadné.

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Elka Elka | Web | 4. března 2009 v 21:46 | Reagovat

Máš krásný blog ! Pls hlasuj pro mě: http://twilight-love.blog.cz/0903/sontp doufám, že ti nevadí reklamy, já je jindy nepíšu, ale zrovna prohrávám v SONTP tak doufám, že mě podpoříš! Předem dík, až budeš potřebovat někde hlasovat tak se mi ozvi na blog ;-)

2 Marcel Kudlvasr Marcel Kudlvasr | E-mail | 18. února 2011 v 16:06 | Reagovat

Ahoj Ivane, jo to je ten správný postup, k tomu co nejlepšímu výsledku: snažit se o nejlepší,,Pitvu,,na Fleku, jedná se o 3D(nškdy i více dimenzí, hehe) Objekt, (jako u Soch a Architektůry a dalších výtvorů Přírody)...Chce to jen ČAS a náhradní baterku + velkou Kartu i polibek od Lesních Múz, hej. Pod Modrou Oblohou. Díky Tulák Marcel od Zvonu.

3 smailinky smailinky | Web | 10. října 2011 v 16:06 | Reagovat

Prosím..! s míma bývalýma  kámoškama soutěžíme o návštěvnost na blog tak prosím ..! koukni sem  http://smailinky.blog.cz/

4 Matěj Matěj | E-mail | Web | 13. října 2011 v 2:14 | Reagovat

Docela jsem o tom četl a souhlasím s tebou....

Vítejte v mojí fotogalerii ČESKÉ KANADY Obsahuje zejména výsledky systematického fotografického mapování mně milé krajiny, Kanady České. V blogu jsou zpřístupněny galerie, ovšem listování jimi, není uživatelsky příjemné. Proto jsou některé galerie uloženy rovněž do stejnojmenných článků v oddílu RUBRIKY. Lze jimi procházet posuvníkem na obrazovce.